Одна з причин, чому це відбувається, – посипання доріг сіллю взимку. Чи можна відмовитися від хімії на дорогах і як врятувати екосистему річок – дізнавався кореспондент "5 каналу" Мирослав Солонар.
Киянин Сергій двадцять років тому захопився риболовлею на карася. Тепер вийшов на новий рівень: має власний ставок, в якому вирощує прісноводну форель.
У Дніпрі ця риба не вижила би, припускає Сергій. Форель примхлива, а засоленість водойми для неї смертельно небезпечна, адже сіль перешкоджає проникненню кисню. Як доказ, каже, що в Дніпрі вже зустрічав мешканців солоних водойм.
"У нас в Києві у воді з'явилися маленькі медузи. Це нетипово для річки Дніпро", – каже підприємець-риболов Сергій Тонконоженко.
Щоб мінімізувати ожеледицю, в Україні комунальники посипають дороги і тротуари сіллю та піском щоразу, щойно випаде сніг. Екологи кажуть, що від цього варто відмовитися.
"Це вся таблиця Мендєлєєва і навіть у більшій мірі. Крім солі, це можуть бути і токсичні речовини, які не просто розчиняють лід і зменшують кількість снігу, а й приносять додаткове забруднення", – зазначає голова Всеукраїнської екологічної ліги Тетяна Тимочко.
Сніг у Києві
Сіль на дорогах пришвидшує корозію металу в авто, а ще вона згубно впливає на мешканців водойм та рослинність.
Комунальники чимраз дужче перетворюють головну водну магістраль України – Дніпро – на солоний морський лиман. Адже із відлигою сюди змивається величезна кількість брудного снігу, який упереміш із сіллю та піском забруднює річку, а від цього гине і риба, і рослини.
У Києві є 42 спуски дощової каналізації. В Асоціації рибалок кажуть: на жодному з них немає очисних споруд.
"У нас 1 млн 300 гектарів прісної води. Водночас, на екологічній карті Європи ми зафарбовані у чорний колір, тому що забруднили свої джерела до такої міри, що не можемо брати з них питну воду", – пояснює голова Асоціації риболовів України Олександр Чистяков.
Катастрофи поки що немає, однак це справа часу. Таку думку озвучують в Інституті гідробіології Національної академії наук, який періодично бере проби води у Дніпрі. Науковці підтверджують: сіль сприяє збіднінню флори.
А от в "Київавтодорі" відмовлятися від солі не планують. Не так давно розглядали можливість застосування більш екологічних сумішей, але вони виявилися набагато дорожчими.
"Можна використовувати бішофіт, який в принципі також видобувається в Україні. Однак вартість таких реагентів орієнтовно у 10 разів вища, ніж вартість технічної солі, і витрати більші за витрати солі у два-три рази", – коментує спеціаліст відділу з утримання автошляхів "Київавтодору" Олег Бурдужа.
Сніг у Києві
У багатьох країнах світу вже відмовилися від солі на дорогах. У США на шляхи виводять спецавтомобілі, які просто розтоплюють сніг та ожеледицю, а в Скандинавських країнах та Японії частина автомагістралей та мостів обладнані підігрівом.
США, прибирання снігу на трасі
Щодо України, то екологи та рибалки продовжують оббивати пороги владників. Вимагають на законодавчому рівні заборонити скидання забруднювальних речовин у річки та озери.
Мирослав Солонар, Сергій Новіков, Анна Несвера, Олег Петровський, "5 канал"
https://www.5.ua/suspilstvo/richky-ukrainy-peretvoriuiutsia-na-soloni-lymany-do-choho-tut-avtodor-i-iak-zaradyty-sytuatsii-187721.html